DÉRI MIKSA

Gazdag kereskedő család leszármazottja. Tanulmányait a budapesti Műegyetem Mérnöki karán és a bécsi műegyetemen végezte, ahol vízépítő-mérnöki oklevelet szerzett 1877-ben. Az egyetem befejeztével Budapesten és Szegeden a Folyammérnöki Hivatalban dolgozott, részt vett a Duna és a Tisza szabályozási terveinek elkészítésében. Ezzel párhuzamosan elektrotechnikai kérdésekkel foglalkozott, s ennek révén ismerkedett meg Zipernowsky Károllyal 1882-ben, és a Ganz gyár elektrotechnikai osztályára került. A két feltaláló első közös munkája egy SW típusú generátorként és motorként is üzemeltethető, öngerjesztésű váltakozó áramú gép volt, amelyet 1883-ban kezdtek el gyártani. 1883-tól a villamossági osztály bécsi képviselője volt.

Mechwart Andrással is dolgozott, akivel együtt alkották meg azt a motort, ami a Keleti pályaudvar világítását szolgálta.

1885-ben Bláthy Ottó Titusszal hárman közösen alkották meg az első energiaátvitelre alkalmas transzformátort. Az „indukciós készülékeken nyugvó erőátviteli és elosztási rendszert”, amelynek a kísérleti munka oroszlánrészét ő végezte. Ezt a szerkezetet ZBD néven ismerte meg a világ. (Zipernowsky-Déri-Bláthy) Ez a példány 100 V fölötti transzformátor volt. Bemutatták a műegyetemen, és az 1896-os párizsi világkiállításon is. Az akkori mérések 98%-os hatásfokot mértek. Ezzel a transzformátorral végre lehetséges volt az elektromos áramot nagy távolságra is szállítani.

1889-ben Bécs világításának koncesszióját a Ganz nyerte el, és az Union Bankkal közösen alapította meg a Nemzetközi Villamossági Részvénytársaságot. Déri Miksa ennek kötelékébe lépett, és igazgatóként ő szervezte meg és rendezte be a bécsi villamos erőművet.

1892-ben a Ganz gyár megépítette a Rómától 26 km-re lévő Tivoli vízi erőművet, és távvezetéket.

1897-ben szabadalmaztatta az örvényáramú fékrendszerét.

1898-ban egyfázisú repulziós motorként induló felvonómotort dolgozott ki, mely felgyorsulás után aszinkron motorként működött tovább. Az 1903-1904-es években dolgozta ki azt a két kefe rendszerű egyfázisú repulziós motort, amelyet a világ szakmai irodalma máig is Déri-motor néven ismer.

1898-1902 között kompenzált egyenáramú gépet dolgozott ki, melynél a kompenzáló tekercselés nagy teljesítmény és nagy feszültség esetén legtökéletesebben kiegyenlítette az armatúra reakciót.

1938. március 3-án hunyt el 84 éves korában.

https://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9ri_Miksa

vjit Written by:

Be First to Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük