FEKETEHÁZY JÁNOS

Külföldön is elterjedtek vasúti mozdonyfordító korongjai és hadászati hídszerkezetei, például a budapesti Ferenc József híd (mai neve Szabadság híd) (1894–1896).

A bécsi, majd a zürichi műegyetemen tanult, ahol 1866-ban kapott mérnöki oklevelet.

1866-ban gyakornokként részt vett Boszporusz-csatorna és a wien-stadlaui Duna-híd tervezésében. A kiegyezés után hazatért és 1873-tól a Magyar Királyi Államvasutaknál kapott beosztást. A MÁV-nál dolgozott egészen 1892-ig, amikor főmérnöki rangban vonult nyugdíjba.

Nyugdíjazása után haláláig Vágsellyén élt, ahol tagja volt a Casino Egyesületnek. 1923-ban baleset érte és amputálni kellett a lábát. Szülővárosában a családi sírboltban nyugszik.

Munkássága

Különösen a vasszerkezetek tervezése terén végzett nemzetközi viszonylatban is számottevő munkát. Beosztásánál fogva a MÁV összes hídépítésének felügyeletét is ellátta. A vashidak többsége az általa bevezetett szabványtervek szerint épült, emiatt életművének jelentős része ismeretlen maradt.

Mérnöki munkái

Az összes 1912 előtt, a Magyar Királyi Államvasutak által épített vasúti híd

A Fővámház (ma a Budapesti Corvinus Egyetem főépülete) tetőszerkezete (1870-74)

Az első Összekötő vasúti híd a Dunán, Budapesten (1873–76)

A fiumei forgóhíd

A szegedi közúti Tisza-híd (1883)

A Keleti pályaudvar vágánycsarnokának acél tetőszerkezete (1884)

Az operaház tetőszerkezete (1884)

Az Északi Főműhely 22 000 m²-es, öthajós, bazilikás elrendezésű gőzmozdony-szerelő csarnoka és fűtőháza (téves nevén: Eiffel-csarnok) (1886)

A szolnoki vasúti Tisza-híd (1888)

Az Komárom és Révkomárom közötti Erzsébet híd (1891–1892)

Az Esztergom és Párkány közötti Mária Valéria híd (1893–1895)

A budapesti Ferenc József híd (mai neve Szabadság híd) (1894–1896)

https://hu.wikipedia.org/wiki/Feketeh%C3%A1zy_J%C3%A1nos

vjit Written by:

Be First to Comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük